研究発表

公開件数: 57 件
No. 会議種別 タイトル 会議名 開催年月日 URL 概要
1 シンポジウム・ワークショップ パネル(指名)
自動車制御装置としての運転者 - 技能獲得と制約
公開フォーラム「車の自動運転に学ぶ人間・ 機械協調システム」
2020/01/31

車の運転では人間が制御装置となるが、人は制御(操作)方法を学習しなければならない。応答性など人間の認知や操作能力の制約のもとでどのように技能を習得し習熟するのか、その過程を制御のアルゴリズムとHMIの観点から提案する
2 シンポジウム・ワークショップ パネル(公募)
A Reduced Order Turbocharging Process Model for Passenger Car Engines
The Second Pacific Rim Thermal Engineering Conference (PRTEC2019)
2019/12/15


3 口頭発表(一般)
自動車エンジン用ターボ過給過程の線形モデルと過渡的な出力トルク推定
自動車技術会 2019年秋季大会 学術講演会
2019/10/09


4 口頭発表(一般)
EGRを含む過給過程の次数低減モデルと吸気圧制御への適用
機械学会第29回内燃機関シンポジウム
2018/11/27


5 口頭発表(一般)
Modeling of Authors’ Writing Styles to Detect Plagiarism in Japanese Academic Reports
The 4th International Conference on Electronics and Software Science,
2018/11/05


6 口頭発表(一般)
Driving Skill Learning Process Model and Application to Help Raising Skill Level
AVEC'18 (the 14th International Symposium on Advanced Vehicle Control)
2018/07/17


7 口頭発表(一般)
乗用車用ターボチャージャの次数低減エンジンモデルの導出と過給圧制御検討への適用JSAE20178030
第28回内燃機関シンポジウム
2017/12/06


8 ポスター発表
A reduced order internal combustion engine model for transmission development
VDI International Conference on Gears 2017
2017/09/13


9 口頭発表(一般)
A reduced order turbocharged engine model for controller design and optimal energy management
AVL International Simulation Conference 2017
2017/06/28


10 口頭発表(一般)
人間の特性を含む繰り返し学習制御を用いた運転技能学習過程モデル
第44回知能システムシンポジウム
2017/03/13

制御装置では目標に対する操作出力の生成法があらかじめプログラムされている。人間の運転操作ではこの出力生成は自ら学習しなければならない。その過程のアルゴリズム例の一つとして、繰り返し学習制御法とそれに基づく操作パターンパラメータの学習を著者らは提案している。制御装置に遮断周波数の制約があると同様に人間にはより低いその周波数があり、かつ可能な動作方向などのさらなる制約がある。これらは制約であると同時に、動作を真似る場合には初期状態としても利用される。運転操作学習アルゴリズムにこうした制約を適用して再構築する。
11 口頭発表(一般)
エネルギ最適管理のための低次元ターボ過給エンジンモデル
自動車技術会2016秋季大会
2016/10/19

試験サイクルでは刻々エンジン負荷が変動するが、準定常状態と仮定してマップモデルを燃費評価に使うことができる。ドライバビリティの制約があると動的モデルが必要である。ターボ過給エンジンでは吸気が排気過程を経て正帰還されるため操作に対する応答の時定数が大きくなる。排気仕事効率に注目して低次元モデルを得た
12 口頭発表(一般)
A reduced order model to analyze and to design energy management systems for hybrid propulsion vehicles
FISITA 2016
2016/09/27

Linearized approximation models, e.g. engine torque is proportional to amount of injected fuel and vehicle speed is one of energy storages, are to be proposed. The target of optimization problem is to control the engine status such that the fuel economy is increased. In this paper, the local search technique has been implemented to finding locally optimal operating sequences by taking a series topology vehicle as a simple example, where a hybridization of engine status sequences and decision variables is newly introduced.
13 口頭発表(一般)
Real time engine torque profile control with a reduced order turbocharging
FISITA 2016
2016/09/27

A transfer function for a turbocharged engine was investigated with thermo-dynamic equations for a turbine and a compressor. A small turbocharged engine was tested to verify the model and to obtain parameters for the model with test data. Turbine speed was measured with temperatures, pressures and air mass flow. Turbine speed response is modeled as a first order system to air mass flow into a combustion chamber. The pressure ratio at the compressor is approximated by a curve proportional to the turbine speed square.
14 口頭発表(一般)
A Skill Learning Process Model for Driving a Car
13th International Symposium on Advanced Vehicle Control, AVEC'16
2016/09/15

For driver assistance system design and model based vehicle development, what kind of concept and prop-erty are required for a driver model have been studied from published literatures. A driver model requires driving skill level parameters because human drivers have various skill levels. The skill level can be raised with proficiency and sometimes changes with environment change. A model framework and a concept to represent skill level are proposed. A mechanism that ensures systematic learning is introduced and learning process is illustrated with a driving agent model. Finally, an extended human body concept is introduced to explain unconscious operation as skill being acquired.
15 口頭発表(一般)
Reduced Order Propulsion Models for Vehicle Control and Energy Management
13th International Symposium on Advanced Vehicle Control, AVEC'16
2016/09/13

Engine output torque models have been applied to engine control, energy management and NVH develop-ment. Engine torque profile in a cycle is fixed after intake valves closing, so that a mean value engine model is suitable for those purposes considering accuracy and convenience. One of factors to affect model com-plexity is required cutoff frequency. Relationship between the frequency and engine cycle frequency is to be explained. An engine torque modeling methodology is to be proposed including a modeling approach appli-cable to a turbocharged engine in which a positive feedback loop exists in air intake process.
16 口頭発表(一般)
要求遮断周波数に対応したエンジン出力ダイナミックモデルの生成手法
自動車技術会2016春季大会
2016/05/26

内燃機関の出力モデルは制御,エネルギー管理,振動騒音などに使われている.吸気弁が閉じるとそのサイクルの出力波形が決まるので行程平均モデルが精度と簡便性から適している.モデルの規模を決める要因の一つに遮断周波数があり,その周波数とエンジンサイクルとの関係を説明する.より簡便に求められるモデル手法(吸気に正帰還を持つターボ過給エンジン含む)を提案する
17 公開講演,セミナー,チュートリアル,講習,講義等
自動車の運転支援から自動運転へ、その課題
ニューセラミックス懇話会第221回研究会
2016/04/19

昨年秋より公道での車の自動運転に注目が集まり、各国政府も2020年頃の実用化に向けて支援している。車の自動運転は、最近の人工知能技術のみではなく、100余年前から続く運転支援の延長として段階的に実用化されると考えられる。自立運転には道路環境の認識と方針の判断が必要であるが、人工知能によるそれは人間とは明らかに異なる。技術開発の課題、鉄道システムとの比較や法規制など実用化にあたり考慮すべき条件を紹介する。
18 口頭発表(一般)
自動車運転技能の習熟過程モデル
第43回 知能システムシンポジウム資料
2016/03/13

自律運転技術の開発において学習の重要性が認識され始めている。プログラムが与えられない人間では、技能の学習は本質的なもので、初歩的な真似るところから習熟のためには知識に基づく学習が欠かせない。運転習熟をまず基本技能の獲得とその後知識と経験に基づく習熟と考え、技能獲得には繰り返し学習制御アルゴリズムと類似の過程があり、その後はルールを発見してそのパラメータを身に着けるというモデル手法を排ガス試験の目標速度追従運転に適用した
19 口頭発表(一般)
過給圧制御のためのターボチャージャーエンジンモデル
第26回内燃機関シンポジウム講演論文集
2015/12

過給圧制御の設計には操作入力に対する過給圧応答の伝達関数モデルが必要である。このため過給と圧縮仕事の理論式を線形近似することで吸排気系内での空気搬送過程を記述する伝達関数を導出した。このモデルパラメータを実エンジン運転データより求めた。このモデルは吸排気系に対する過給応答性の感度解析にも適用できる。
20 ポスター発表
Internal Combustion Engine Models for Energy Management & Controller Design
Small Engine Technology Conference 2015
2015/11/17


21 口頭発表(一般)
自動車の運転支援から自動運転へ -人間と人工知の協調-
大東市市民講座
2015/11/07


22 口頭発表(招待・特別)
Evaluation of Gear Rattle Behaviour Using Reduced Models For Transmission Design
Romax Technology Conference, 2nd China Forum 2015
2015/10/13


23 ポスター発表
A Driver Model as the Supervisory Controller in a Vehicle System: Human Factors Integration to Control
The 34th Chinese Control Conference and SICE Annual Conference 2015
2015/07/29


24 口頭発表(招待・特別)
Learning and adaptation for better driving
2nd International VDIconference 2015 "Automated driving"
2015/05


25 口頭発表(一般)
レーシングカート走行における操縦エージェントの一構成法
計測自動制御学会 第42回知能システムシンポジウム
2015/03


26 口頭発表(一般)
Evaluation of gear rattle behaviour using reduced model for transmission design
FISITA 2014 World Automotive Congress
2014/06


27 口頭発表(一般)
Driveline System Modelling and Dynamic Behaviour Analysis in Frequency & Time Domain
FISITA 2014 World Automotive Congress
2014/06


28 口頭発表(一般)
Knowledge Based Energy Management Strategy Design for Hybrid Electric Vehicles
FISITA 2014 World Automotive Congress
2014/06


29 口頭発表(一般)
A Human Driver as the Supervisory Controller in a Vehicle System
FISITA 2014 World Automotive Congress
2014/06


30
ハイブリッド電気自動車のエネルギー最適管理2:動的モデルを用いたスケジューリング問題としての解法
自動車技術会春季学術講演会
2014/05


31 口頭発表(一般)
ハイブリッド電気自動車のエネルギー最適管理1:準発電枠割り当てによる最大効率獲得
自動車技術会春季学術講演会
2014/05


32 口頭発表(招待・特別)
Driver – The controller in a vehicle system
International VDI Conference 2014 Automotive HMI & Connectivity
2014/01/30


33 口頭発表(一般)
振動騒音改善のための内燃機関の出力波形整形
自動車技術会秋季学術講演会,JSAE20135626
2013


34 口頭発表(一般)
A Reduced Order Model for an Electrified Vehicle and Application to Vibration Suppression Control
SICE annual congress 2013
2013


35 口頭発表(一般)
Driver model concept & property required for model based development and driver assistance system design
Sice annual congress 2013
2013


36 口頭発表(一般)
Driving Agent Model for Driver Assistance and MBD Part 1– Concept Design of Skill Learning Process -
Avec’12
2012


37 口頭発表(一般)
Driving Agent Model for Driver Assistance and MBD Part 2 – Learning Process Considering Physical Constraints - Based Development Process with a Driver Agent
Avec’12
2012


38 口頭発表(一般)
Input torque shaping for driveline NVH improvement and torque profile approximation problem with combustion pressure profile
FISITA, F2012-J02-009
2012


39 口頭発表(一般)
Model Structure, Realization and Learning Process for a Driver Model Being Capable to Improve Performance with Learning by Itself
FISITA F2012-E12-052
2012


40
Noise & Vibration Problem in Driveline System - Improvement with input torque profile shaping -
自動車NVHについての講演会/韓国経営企画協会(KMPA)
2012


41 口頭発表(招待・特別)
Driver Model Concept and structure - Capable to Improve Performance with Learning -
HMi Transport & Systems 2012
2012/06


42 口頭発表(一般)
Powertrain output torque profile shaping for noise & vibration reduction with a robust control approach
2010 JSAE Annual Congress (Spring), JSAE20105339
2010


43
Human driving behavior analysis and model representation for test cycle driving
2010 JSAE Annual Congress (Spring), JSAE20105298
2010


44 口頭発表(一般)
Gear Rattle Modelling and Meshing Gear Teeth Behaviour Estimation Considering Lubrication Influence
FISITA2010, F2010-C-095
2010


45 口頭発表(一般)
Powertrain output torque profile shaping for noise & vibration reduction
Avec’10
2010


46 口頭発表(一般)
Human driving behaviour analysis and model representation - acquisition of meta-knowledge and expertise acquiring process
Avec’10
2010


47 口頭発表(一般)
Vehicle behavior knowledge acquiring and expertise process with a driving agent for emission test cycles
2009 JSAE Annual Congress (Spring), JSAE20095325
2009


48 口頭発表(一般)
起振源としての内燃機関と振動低減手法について
自動車技術会関西支部2009年度 講習会『振動・騒音に関する対応技術の動向と課題対応事例』
2009


49 口頭発表(一般)
NVH Problem Causes In Passenger Car Drive Line And Alleviation Measures With Input Force Shaping Based On Excitation And Transfer Path Modeling
Proceedings of JSME International Conference on Motion and Power Transmissions, GDN-08
2009/06


50
A Layered Model Based Diagnosis: Application to a Gear Box System
2008 JSAE Annual Congress (Spring),JSAE20085177
2008


51 口頭発表(一般)
吸気音の生成過程と目標音設計
自動車技術会音質シンポジウム
2008


52 口頭発表(一般)
A Structured Model Based Diagnosis: Application to a Gear Box System
FISITA2008, F2008-05-110
2008


53 口頭発表(一般)
Construction of a Driving Agent for Target Tracking Driving and Learning Process
Avec’08
2008


54 口頭発表(一般)
Towards a Verified Tool for the Investigation of Transmission Gear Rattle,
2007 JSAE Annual Congress (Spring), JSAE20075339
2007


55 口頭発表(一般)
排ガスモード運転エージェントと運転習熟過程(第一報)JSAE20075814
自動車技術会秋季学術講演会
2007


56 口頭発表(一般)
Dynamic Gearshift Scheduling Strategy To Integrate Fuel Economy Optimal And Driving Force Reservation
FISITA, F2006P166
2006


57 口頭発表(一般)
排ガスシステムのためのセンサ技術
日本機械学会交通物流部門講習会「インテリジェント化のためのセンアーと計測技術」
1992