OSAKA SANGYO UNIVERSITY's
Faculty of International Studies
Department of International Studies

Associate Professor

SOGA Chiaki

  • Birth:1973

Career

  1. 大阪産業大学人間環境学部准教授 2013/04/01-Present
  2. 大阪産業大学国際学部准教授 2017/04/01-Present

Academic background

  1. Nagoya University Faculty of Literature 哲学科 1996 Graduated
  2. Nagoya University Graduate School, Division of Human Informatics Doctor prophase 1998 Completed
  3. University of Caen 文学部 哲学科 D.E.A.課程 Others 2001 Completed フランス
  4. Nagoya University Graduate School, Division of Human Informatics Doctor later 2004 Withdrawn after completion of required course credits

Academic degrees

  1. D.E.A.(哲学) University of Caen 2001/11
  2. 博士(情報科学) Nagoya University 2012/02

Research Areas

  1. Social Informatics
  2. Philosophy

Research keywords

  1. Dualism
  2. Cyberspace ethics
  3. Philosophy of game and play

Subject of research

  1. フランス哲学に基礎を置いた情報空間の研究 二元論を二項対立ではなく、二項の区別と合一を目指すものとして捉え直し、情報学の様々な場面に応用していく 2000/01/01-Present
  2. ゲーミフィケーション 2016/04/01-Present

Bibliography

  1. Introduction à la philosophie : Ecrivons ! à la manière du baccalauréat français ナカニシヤ出版 2021/04/14 978-4-7795-1495-1
  2. Philosophizing Information 名古屋情報哲学研究会 2018/03/25 978-4-9909949-0-7
  3. 変化を生きながら変化を創る 法律文化社 2018/03/20 978-4-589-03905-7
  4. 『情報体の哲学』 ナカニシヤ出版 2017/01/27 978-4-7795-1104-2
  5. 『よくわかる社会情報学』 ミネルヴァ書房 2015/05 978-4-623-07359-7

Papers

  1. (MISC) Prompt report, short report, and research note, etc. (bulletin of university, research institution) Joint Le paysage de l'actual play en France Journal of Human Environmental Studies Academic Society of Osaka Sangyo University 20, 139-167 2021/03/31
  2. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint 遊びとゲームのヴァーチャル化:ゲーム空間のグローカリゼーション 人間環境論集 大阪産業大学学会 20, 89-104 2021/03/31
  3. Research paper (scientific journal) Joint Reliability and Validity of the Japanese Version of the Game Engagement Questionnaire(GEQ) パーソナリティ研究 日本パーソナリティ心理学会 29/ 3, 187-190 2021/03/01
  4. Research paper (scientific journal) Only 学びと遊びの融合は可能か? 名古屋大学哲学論集 特別号 名古屋大学哲学会 209-220 2020/04/01
  5. Research paper (bulletin of university, research institution) Joint Chinese game applications in the Japanese market : An analysis of Cultural Fusion and "Japanese-Style Games" Made by Chinese Osaka Sangyo University Journal of Human Environmental Studies 大阪産業大学学会 19, 1-24 2020/03/30

Research presentations

  1. Oral presentation(general) A Philosophical Analysis of the Game Engagement Questionnaire 2021年社会情報学会(SSI)学年大会 2021/09/12
  2. Symposium workshop panel(public) ゲームの心理学:熱中、モチベーション、嗜癖、e スポーツ 日本心理学会第85回大会 2021/09/01
  3. Poster presentation ゲーム依存がCOVID-19に関するストレスおよび恐怖感に及ぼす影響 日本心理学会第85回大会 2021/09/01
  4. Poster presentation ゲーム没入感尺度(GEQ)日本語版開発の試み 日本パーソナリティ心理学会第29回大会 2020/09/11
  5. Oral presentation(general) 集合的知性と贈与 --- 有用性を超えた価値のために 2015年社会情報学会学年大会 自由論題報告 2015/09/13

Memberships of academic societies

  1. 情報文化学会
  2. 社会情報学会
  3. 科学基礎論学会
  4. 中部哲学会
  5. 日仏哲学会

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  1. デカルト書簡集の全訳プロジェクト 22320010 General 山田 弘明 名古屋文理大学, 情報文化学部, 教授 研究協力者 2010 2012

Research Projects (Competitive Research Funds)

  1. Science research expense 没入感から見た内的動機づけを高めるゲーミフィケーション 汎用的学習モデルの形成 20K03166 基盤研究(C) General Representative 曽我 千亜紀 2020/04/01-2023/03/31