論文

公開件数: 5 件
No. 掲載種別 単著・共著区分 タイトル 著者 誌名 出版者 巻号頁 出版日 ISSN DOI URL 概要
1 (MISC)速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)
共著
Control Target Algorithm for Direction Control of Autonomous Vehicles in Consideration of Mutual Accordance in Mixed Traffic Conditions
Shohei Kitazawa(Osaka Sangyo University) and Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo Universirty)
Proceedings of The 13th Internatonal Symposium on Advanced Vehicle Control AVEC'16 in Munich,Germany


2016/09



This paper describes the development and simulation verification of a direction control algorithm for autonomous vehicles in consideration of mutual accordance in mixed traffic conditions. This algorithm includes a driver model and a vehicle dynamics model. The driver model is composed of a risk potential driver model and a second-order prediction driver model with multiple preview points. We examined the capability of the algorithm to express human operation. In a traffic condition where there are multiple obstacles, we suggested an algorithm for real-time control target generation from the surrounding environment by using the risk potential and confirmed its effectiveness by simulation and experiment.
2 (MISC)速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)
共著
Study on Difference of the Traveling Trajectory with Change in Vehicle Response Characteristics in the Lane Change Situation
Shohei Kitazawa(Osaka Sangyo University) and Tetsuya Kaneko(Osaka Sangyo Universirty)
Proc. FAST-zero 2015 Symposium


2015/09



We believe that a driver’s operation and vehicle’s motion characteristics during a lane change differ by driver. This study examined a driver's acceptance and operation in relation to a change in the vehicle’s response using a four‐wheel steering vehicle. We changed the frequency response characteristics of the yaw rate for the steering wheel operation by changing the control parameters of the four‐wheel steering system. In addition, we conducted some experiments using this experimental vehicle. The results show that the vehicle response that was acceptable to the driver was characterized, and the behavior of drivers in relation to the vehicle response was determined.
3 研究論文(学術雑誌)
共著
官能評価ツールとしての運転者の表情解析手法
ヤン ヨンソン (大阪産業大学大学院)
金子 哲也 (大阪産業大学)
北澤 章平 (大阪産業大学)
松浦 讓 (大阪産業大学)
Review of Automotive Engineering

vol.28/ no.4, 479-481
2007/10



3次元画像解析法を用い、運転者の状態推定手法の一つのツールとして、「顔面の表情」に着目した.まず、アンケートにより、基本6表情の客観評価を行った.そしてドライビングシミュレータの走行実験を用いて、顔面各部の表情変化を定量的に分析し、感情と運転負担との関係を調べた.また同時に運転者の生体負担を生理的反応から分析し、顔面表情との関係について検討を行った.
4 (MISC)速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)
共著
A Study of Driver's Maneuver Characteristics Using the Joy-stick Device
Yuzuru Matsuura, Shohei Kitazawa and Yoshiyuki Hiraike
SAE Technical Paper Series

No.2004-01-0452/ SP-1877, 2005/01/06
2004/03



実車走行実験によって従来の円ハンドルとジョイスティック操作系について比較した.またドライバ操作によるジョイスティックの最適操舵角についてドライビングシミュレータを用いて調べた.結果,アクセル・ブレーキペダルとジョイスティックの連係操作の可能性および最適操舵ゲインの指標を示した.
5 (MISC)速報,短報,研究ノート等(学術雑誌)
共著
Feasibility Study of a Braking Assistant System for Driver Pedal Operation in Emergency Situations
Shohei Kitazawa and Yuzuru Matsuura
SAE Technical Paper Series

No.2004-01-0453/ SP-1877, 2005/01/06
2004/03



通常時と緊急時のブレーキ状態でのアクセルペダルからブレーキペダルヘ移行時のドライバーの足の動きをビデオカメラで撮影し、3次元画像解析装置(ピークモータス)を用いて分析した。また同時にドライバーの足運動の変位と速度をCCDレーザー変位計によって精確に測定した。それによりアクセルペダルから離れる直後の足の裏の瞬間速度と経過時間のデータが得られた。この結果より緊急時においてブレーキペダルを操作する前に、ブレーキ操作を補助するシステムについて、その可能性を導いた。